Vooral in het vierde kwartaal trokken de nieuwe verkopen aan, gesteund door een groeiend consumentenvertrouwen en hogere prijzen voor tweedehandsauto’s. Ook werd het voor consumenten weer wat makkelijker om een lening af te sluiten voor de aankoop van een nieuwe auto.

GM, de grootste Amerikaanse autofabrikant, verkocht het afgelopen jaar 2,2 miljoen auto’s. Dat is een stijging van 6,3 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Bij Ford, de nummer twee in de VS, gingen de verkopen 19 procent omhoog tot 1,9 miljoen stuks.

Zware pick-ups

Opvallend is dat Amerikanen het afgelopen jaar weer flink meer zware pick-up trucks zijn gaan kopen. Ford zag de verkopen van zijn populaire F-Series in 2010 met bijna 14 procent omhoog gaan. Aartsrivaal GM wist zelfs 32 procent meer Chevy Silverado’s te slijten. De verkopen van deze auto’s, vooral populair in de Amerikaanse bouwsector, gingen tijdens de economische crisis het hardst omlaag.

Hoewel ook de Amerikanen kleiner zijn gaan rijden, blijven trucks en SUV’s belangrijk voor de Amerikaanse fabrikanten. Ze zijn duurder in aanschaf en hebben hogere winstmarges dan de kleinere en zuinigere modellen.

De grote fabrikanten uit Detroit voorzien dat de autoverkopen in de VS dit jaar boven de dertien miljoen uitkomen. De grootste bedreiging is volgens auto-analisten de stijgende olieprijs.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl